fredag 2 mars 2018

Från Malmö till Milano

Ciao, mitt namn är Ludwig. Jag flyttade till Italien i augusti för att spela basket för Pallacanestro College basketball i en liten stad nordväst om Milano. Här bor jag tillsammans med sju andra spelare från Italien, Serbien, Bulgarien och Argentina.

Jag tränar två-tre gånger om dagen. Det börjar oftast med ett individuellt basketpass efter lunch och strax därefter ett pass i gymmet. På kvällen tränar jag sedan med herrlaget och vi har två matcher varje vecka.

Hemmahalllen
En stor skillnad är hela den basketkultur som finns här i Italien. Basketen här är en mycket större sport än vad den är i Sverige. Det finns ett mycket större intresse för basketen hos folket här.
Det är även en stor skillnad när det gäller spelet då det är mer fysiskt och mycket mer kontakt tillåts.

Klubben har en bra organisation med många bra och engagerade coacher som jobbar med basketen på heltid.  

Den italienska kulturen och livsstilen skiljer sig på många sätt från den svenska. I Italien äter man inte frukost på samma sätt som i Sverige. Många åker till ett café för att dricka en kopp kaffe och äta en croissant. Frukosten hemma består i princip av mjölk och småkakor.

Dagarna i Italien börjar lite senare och en del butiker öppnar inte förrän klockan 14.00 på eftermiddagen. När jag flyttade ner hit kunde jag ingen italienska men nu har gått och läst italienska två gånger i veckan och har nu kommit in rätt bra i språket. Jag kan förstå det mesta av vardagsspråket och göra mig förstådd. Det var svårt i början när jag inte kunde någon italienska eftersom italienarna bara pratar italienska och knappt någon engelska och dessutom pratar de riktigt fort. Språket på träningarna är bara på italienska och inget annat.

Min första termin här läste jag bara italienska men efter jul har jag också börjat studera ekonomiprogrammet på distans på den svenska gymnasieskolan Korrespondensgymnasiet.

Inga kommentarer: