måndag 6 november 2017

From coast to coast

Hej kära Malbasare! 
Hoppas ni alla mår bra och att säsongen börjat bra för er. Vi har nu äntligen nått november och vi som är i USA börjar nu äntligen spela matcher, vi har vår första match i helgen och det ska bli riktigt kul.
Det har hänt en hel del för mig sedan jag skrev här senast faktiskt...

Till att börja mig befinner jag mig på andra sidan kusten i USA nämligen i Florida. I Juni tog jag examen från UCLA i Los Angeles efter att ha spenderat 4 år där och tagit en kandidat i kommunikation. 
Eftersom jag drog mitt korsband innan jag drog till college (och satt av mitt första år utan att spela p.g.a rehab) har jag ett 5:e år att utnyttja i USA (eftersom alla har rätt till 4år på plan). Jag har haft 4 grymma år på UCLA, fått vara med om helt otroliga grejer och har generellt trivts väldigt bra. Basketmässigt har jag dock känt att jag inte fått ut de mesta av mig själv och kände att jag nu kunde använda detta sista år för att hamna i en annan basket position. Detta beslutade jag eftersom reglerna säger att om man tar klart sin examen på sin skola, behöver man inte sitta av ett år som normalt sätt transfers får göra. 

Så….Nu befinner jag mig i Gainesville i Florida och kommer detta år spela för Univeristy of Florida (många säger The Gators) och jag trivs som fisken i vattnet. Hamnat i ett lag som jag trivs jättebra med, spelstilen passar mig perfekt och jag kommer få en stor roll i laget och chans till att utvecklas rejält. 
Coachen här är också helt ny, och vi har en del nya unga spelare så det är fortfarande mycket nytt som lag att ta ställning till i år och vi är väl lite av ett underdog lag i USA:s bästa (enligt många) conference SEC detta året och hoppas kunna göra de allra bästa av det. Gainesville och Los Angeles är väl lite som natt och dag men jag lyckas ju pricka in rätt behagliga ställen när det gäller väder och trots hur litet Gainesville är jämfört med LA, trivs jag verkligen med att kunna köpa moppe överallt och slippa trafik och dessutom ligger det bara 2 timmar iväg från Orlando. 
Jag läser nu även en Master och kommer i slutet av Juni ta examen med en Master Degree i Business Managment. 

Ytterligare en uppdatering som jag kan dela med mig av är att i somras fick jag chansen att åka till Taiwan och spela Universiaden med de svenska landslaget. 
Jag hoppas en hel del av er har hört talas om det nu numera men detta är bland det absolut häftigaste man som idrottare kan vara med om. Jag var med i Syd Korea för två år sedan också och vart annat år så spelar man detta och det beskrivs bäst som ett “mini OS”. Det är atleter från världen över och från olika sporter som samlas och bor i en “OS by” i ca 2 veckor och utövar sin sport. En fantastisk öppningsceremoni, galna fans, mycket kultur och grymma matcher är stora delar av det och man får se och träffa så många olika människor vilket är himla roligt enligt mig. Jag fick också kallelse till landslags seniorerna nu i November men kan tyvärr inte åka ifrån college då vår säsong börjar precis nu. Men vet att matcherna kommer till allra största sannolikhet visas på TV eller online så se till att hålla er uppdaterade där och följ damerna i kvalet inför EM. 


Där är ni en liten uppdatering från mig i stora drag. Är som sagt väldigt "excited" som man säger här i USA haha angående kommande säsong och ser fram emot mitt sista år på college. Kanske blir någon mer uppdatering här under året om så önskas men annars kan ni följa mig på de sociala medierna. 

Ta hand om er!!!

/Paulina Hersler 




Och här är lite bilder från Taiwan och Universiaden....



Inga kommentarer: